menu
close_24px
Start IT

Første sted på veien mot IT-utvikler

Start IT er innangstudie for alle som vil bli IT-utviklere. Studiet har ingen formelle opptakskrav.  Start IT koster 55 000, og kan lånekassefinansieres.

Består du Start IT, kan du søke deg videre til GET Prepered og deretter til GET IT praksis i bedrift. 

Fyll ut skjema for sikre deg plass 

  • Studiestart 7. august 
  • Lånekassefinansiering 
  • Ingen krav om studiekompetanse

Vi i at du gjør en liten kodeoppgave før du starter. Hensikten er å sjekke din motivasjon og interesse for programmering.  Link til oppgaven får du tilsendt på e-post etter at du har sendt inn søknadsskjema under.

Når oppgaven er levert tar vi kontakt med deg for å bli bedre kjent, høre om din motivasjon for å starte på GET Academy og avklare forventninger du og vi har. 

Lykke til! 

GET Academy utdanningsløp i 3 steg

  • Steg 1: Start er inngansstudiet for deg som vil bli IT-utvikler. Når du har bestått Start IT kan du søke deg videre til GET Prepared. Varighet 20 uker. 
  • Steg 2: I GET Prepared styrkes dine kompetanser i IT-utviklerfaget slik at du skal bli klar for praksisplass. Varighet fra 0 til 6 mnd - til du får tilbud om praksisplass. 
  • Steg 3: I GET IT er du i  praksis i bedrift 4 dager i uken. En dag i uken får du digital undervisning og oppfølging fra GET Academy. Varighet 12 mnd. 

Faglig innhold

Start IT består av 3 moduler, i tillegg til fag i nøkkelkompetanser. 

Emne 1: Grunnleggende programmering

Studentene lærer grunnleggende strukturert programmering. Dette krever ingen forkunnskap.

  • Vi går gjennom variabler, operatorer, funksjoner, if-setninger, løkker, lister og objekter. Vi bruker JavaScript og programmerer på en nettside. Grunnleggende HTML og CSS er også en del av pensum. I tillegg lærer studentene om designmønsteret model-view-controller (MVC) og enhetstesting.
  • Pensum: “Koding for alle i JavaScript” av Terje Kolderup. 
Emne 2: IT-utvikling
  • Med utgangspunkt i en større case-oppgave lager studentene en funksjonell prototype i team. Første uke lærer de om og trener på prosessen de skal bruke. Den består av kundemøte, oppsummere i tekst (og få tilbakemelding av kunde), tegne utkast til skjermbilder (og få tilbakemelding av kunde), lage en modell (og få tilbakemelding fra lærerne), implementere prototypen så langt som mulig.
  • Studentene har regelmessig kontakt med kunden og sjekker at de er på riktig vei. De øvrige ukene under emne 2 går med til teamprosjektet. Teamet vil blant annet møte en kunde som skisserer sine behov, hvorpå studentene skal foreslå og implementere en løsning. For fagskolestudentene har vi et obligatorisk pensum i smidig (agile) metodikk i denne bolken, mens dette er frivillig for studentene på det ordinære kurset.
  • Emne 2 handler både om å få erfaring med teamarbeid og om å ta i bruk kunnskapen fra emne 1. I emne 3 bygger vi videre på emne 1 og 2. Programmeringsfaglig har vi fokus på modellering og model-view-controller.
  • Når studentene har gjennomført emne 1 og 2, skal de kunne lage en frontend i form av en single page application. Dette gjøres uten rammeverk, men de lærer å programmere via en modell, noe som gjør det enklere å sette seg inn i SPA-rammeverk som React, Angular og Vue.
  • Pensum: “Agile!” av Bertrand Meyer
Emne 3: C# og objektorientert programmering
  • I emne 3 går vi over til C# og objektorientert programmering. Fokuset er på klasser og innkapsling. I tillegg går vi gjennom arv og interface og ser på SOLID-prinsippene: Single Responsibility Principle of Dependency Inversion Principle.
  • En typisk tech stack i bedriftene GET Academy utdanner IT-utviklere til, er web frontend med et JavaScript-rammeverk, backend med C# og ASP.NET og en SQL-database.
  • Når man skal lære og lage backend med ASP.NET eller tilsvarende rammeverk i andre sterkt typede språk, kan det være krevende å bli fortrolig med god objektorientert programmering. Dette er tanken bak emne 3, men når emne 3 er fullført, er studentene klare for bonuspensum om backend og fullstack.
  • Da vil hovedfokus være på DRY (Don’t Repeat Yourself) og Single Responsibility Principle. I tillegg går vi gjennom interface og Dependency Inversion Principle som en forberedelse på clean og onion arkitektur.
  • Pensum: "Beginning C# and .NET” av Benjamin Perkins og Jon D. Reid
 

Nøkkelkompetanser på Start IT 

Tre av fem dager i uken starter med et morgenmøte hvor ukens tema i nøkkelkompetansefaget presenteres. Deretter får studentene refleksjonsspørsmål som de skal diskutere i teamet. Dette krever at studentene tør å være personlige og dele av seg selv, samtidig som de, på mildt vis, oppfordres til å gjøre nettopp det. Vi erfarer at disse refleksjonssamtalene gjør at studentene blir godt kjent med hverandre, noe som bidrar til psykologisk trygghet i gruppen. Lærerne rullerer på hvilke team de besøker, men alle team får besøk av en lærer minst en gang i uken.

Her er en oversikt over fokusområder/nøkkelkompetanser vi fokusere på i Start IT. 

  • Psykologisk trygghet, Signaturstyrker og Locus of control
  • Vekstorientert tankesett, Læring og Psykologisk trygghet
  • Kommunikasjon, GRIT og vaner
  • Personlighetspsykologi, Selvregulering, Mål

 

Bli kjent med våre studenter

Historier fra studenter

Siden 2017 har vi gitt opplæring til mer enn 200 unge voksne med digital interesse. Her kan du lese noen av deres historier. 

Vil vil gjerne høre fra deg hvis du har spørsmål.  

Ta kontakt med Anita Endresen Rowe, teamleder og studieveileder.

1